LIFESTYLE

„Wyśpij się!” – książka o deficycie snu i sposobach jak sobie z nim radzić.

Sen to stan w którym każdy człowiek spędza około 1/3 swojego życia i niewątpliwe sprawia to, że jest on jego bardzo ważnym elementem. Chyba każdy z nas borykał się kiedyś z deficytem snu. Jednak w obecnych czasach, gdzie większość ludzi żyje na wysokich obrotach, próbując pogodzić pracę, rodzinę, studia oraz własne pasje problem nasilił się i coraz więcej osób zmaga się z bezsennością.  

Arianna Huffington autorka książki „Wyśpij się” sama wiele lat zmagała się z brakiem snu i wiecznym przemęczeniem. Dopiero gdy bezsenność doprowadziła ją na skraj wycieczenia zrozumiała, że czas najwyższy zmienić złe nawyki zaczynając od podstaw, czyli od wyspania się.

„Wyśpij się” to zbiór informacji na temat snu, jego wpływu na życie i zdrowie ludzi. Wszystko to jest poparte licznymi badaniami naukowymi oraz wywiadami z ludźmi, którzy na co dzień mieli problemy z wysypianiem się. Czytając tę książkę nie trudno odnieść wrażenie, że autorka wykonała naprawdę ciężką pracę przygotowując ten materiał. I choć wiele w niej treści naukowych, książka napisana jest lekkim i łatwym w zrozumieniu językiem sprawiając, że czyta się ją niezwykle szybko.

Problem deficytu snu

Autorka pokazuje jak wielu osób dotyczy problem bezsenności i jak niewielu z nas jest tego świadomym. Bezsenność stała się plagą współczesności, którą wywołuje wiele czynników. Wszechobecne technologie, które towarzyszą nam od rana do nocy zdecydowanie nie ułatwiają nam zasypiania. Chyba wiele z Was wie o czym mówię, gdy wspomnę o rutynowym sprawdzaniu  Facebooka, Instagrama lub maila przed pójściem spać? Niebieskie światło generowane przez ekrany smartfonów lub tabletów wywołuje w mózgu reakcje zakłócające rytm okołodobowy dając naszemu organizmowi sygnał, że jest dzień i powodując zaburzenia snu. Aby nie zaburzać produkcji melatoniny w organizmie, która ma kluczowy wpływ na zasypianie, warto odstawić na godzinę przed snem całą elektronikę i wybrać np. książkę lub czytnik ebooków, a światła w całym domu przygasić.

Brak snu jest również poważnym zagrożeniem na drogach.Niewyspany kierowca po 17-19 godzinach bez snu odczuwa zaburzenia funkcji poznawczych porównywalnych z tymi, które występują po spożyciu 0,5 promila alkoholu. Wystarczy kilka kolejnych godzin i wartość ta wzrasta, aż do 1 promila. Niestety nie da się tego zmierzyć w żaden sposób, bo obecnie jedyna kontrola na drogach to ta sprawdzająca poziom alkoholu w wydychanym powietrzu.

Deficyt snu niesie za sobą również poważne skutki dla naszego zdrowia i samopoczucia. Oprócz zmęczenia i braku energii, organizm staje się bardziej podatny na wirusy i bakterie. Bezsenność podwyższa ryzyko takich chorób jak depresja, cukrzyca czy choroby serca. Lista jest naprawdę długa więc warto przyjrzeć się własnym nawykom i sprawdzić czy jakość naszego snu jest wystarczająca.

Jak poprawić jakość snu?

Książka „Wyśpij się” skłoniła mnie do refleksji i przeszukania Internetu w celu podzielenia się z Wami zbiorem wskazówek, które pomogą Wam polepszyć jakość snu.  Sama je stosuję, gdyż również borykam się od czasu do czasu z bezsennością i wiem jakie to jest frustrujące, gdy wiesz, że musisz iść spać ale uparcie wpatrujesz się w sufit analizując historię swojego życia i przeklinając w duchu nadchodzący dzień, który raczej nie będzie lekki.

Oto kilka wskazówek, które ułatwią zasypianie:
  1. Ogranicz spożycie kofeiny. Kawa popołudniową porą może utrudnić zasypianie. Również czarna, zielona i biała herbata zawierają teinę, która ma działanie pobudzające. Najlepsze są mieszanki ziołowe i owocowe, które mają w składzie substancje ułatwiające zasypianie jak melisa, lawenda oraz rumianek.
  2. Zrób kilka ćwiczeń rozciągających lub krótką sesję jogi. Pozwoli to zredukować napięcie mięśni i wyciszyć się.
  3. Ogranicz korzystanie z elektroniki na minimum godzinę przed snem.
  4. Ostatni posiłek zjedz na dwie godziny przed pójściem do łóżka
  5. Wywietrz pokój.
  6. Załóż ciepłe i wygodne skarpetki (szczególnie przydatne w mroźne, zimowe dni)
  7. Nie pij za dużo płynów przed pójściem spać.
  8. Weź relaksującą kąpiel.

Na końcu książki znajduje się kwestionariusz snu, dzięki któremu można sprawdzić czy rzeczywiście problemy ze snem Was dotyczą.

 

Świetnym podsumowaniem tematu jest cytat z książki Wyśpij się” autorstwa Arianny Huffington:

Sen to szansa by połączyć się z głębszą częścią siebie. Kiedy bowiem śpimy, wszystko co określa naszą tożsamość na jawie praca, związki nadzieje, lęki schodzi na dalszy plan. Dzięki temu możliwa jest jedna z najrzadziej omawianych korzyści płynących ze snu (): szansa by po powrocie z nocnej podróży zobaczyć świat zupełnie na nowo, świeżym okiem i z nową energią, by na chwilę znaleźć się poza czasem, a potem wrócić wzmocnionym.

 

Zgadzacie się z tymi słowami?

 

Arianna Huffington, Wyśpij się, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2017

8 thoughts on “„Wyśpij się!” – książka o deficycie snu i sposobach jak sobie z nim radzić.”

  1. Ja mam z tym ogromny problem… Jako osoba dość nerwowa, często budzę się w nocy i już nie mogę zasnąć, bo mój organizm czuje się wypoczęty. A jak jakimś cudem uda mi się zasnąć (przecież o 3 rano nie będę wstawać), to budzę się niewyspana. Porażka…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *