Jak przyspieszyć swój metabolizm?

Na sam początek chciałabym skłonić Cię do refleksji. Dlaczego szukasz sposobu na przyspieszenie metabolizmu? Czy to dlatego, że kolejna dieta cud nie działa, albo wywołuje tylko efekt jojo? A może po prostu masz wrażenie, że ciągle towarzyszy Ci uczucie zmęczenia, osłabienia, wypadają Ci włosy, paznokcie się łamią, ciągle Ci zimno i często chorujesz?

Jeśli pierwsza odpowiedź była twierdząca to pozwól, że coś Ci wyjaśnię. Istnieje pewna wartość kaloryczna, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wartość ta, to Podstawowa Przemiana Materii (PPM) i stanowi ona absolutne minimum dla każdego z nas. Jeśli przechodzisz na cudowną dietę i dostarczasz mniej energii niż poziom PPM zaczynasz spowalniać swój metabolizm. Twój organizm przechodzi na tryb magazynowania i masa ciała zamiast ulegać zmniejszeniu zatrzymuje się lub nawet się zwiększa.

Druga sprawa również jest bardzo ważna. Kiedy ostatnio robiłaś badania krwi? Spowolniony metabolizm towarzyszy różnym schorzeniom m.in. niedoczynności tarczycy, ale również w chorobach kory nadnerczy, niewydolności przysadki i niedożywieniu.

Co możemy zrobić?

Przede wszystkim- jedz! Ale jedz regularnie. Zacznij od śniadania jedzonego do godziny od wstania z łóżka. Kolejne posiłki powinny mieć miejsce w nie większych odstępach niż 3-4 godziny. Zrezygnuj z monodiet. Posiłek powinien zawierać białko, węglowodany (najlepiej złożone) oraz dobrej jakości tłuszcze. Istotne też jest odpowiednie spożycie płynów. Pij około 2 litry wody lub więcej jeśli wykonujesz ćwiczenia fizyczne.

Ćwiczenia jako sposób na przyspieszenie metabolizmu

Kolejnym ważnym aspektem jest aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia będą podnosić metabolizm. Najlepiej, żeby były to ćwiczenia aerobowe, czyli bieganie, rower lub orbitrek, minimum przez 40 minut. Ćwiczenia siłowe, z kolei będą wspomagać budowę masy mięśniowej, a to również będzie pożądane, jeśli zależy Ci na przyspieszeniu metabolizmu. Tkanka mięśniowa zawiera więcej organelli odpowiedzialnych za metabolizm, czyli mitochondriów niż tkanka tłuszczowa. Większa ilość mięśni będzie więc zużywać więcej energii w tym samym czasie.

Jeśli jesz już regularnie, ćwiczysz to możesz się wspomóc przyprawami wpływającymi na metabolizm. Do tej grupy należą: chili, imbir, cynamon, curry, bazylia. Dodawaj je do swoich posiłków.

Obserwuj swoje ciało

Ostatnią ważną rzeczą, o której chcę napisać jest czas. Daj sobie czas. Jeśli wiele lat stosowałaś różne diety, odchudzałaś się, później zaniedbywałaś się i tak w kółko, dzisiejszy efekt to właśnie skutek wieloletnich działań. Jeśli towarzyszy Ci np. niedoczynność tarczycy sytuacja wygląda podobnie. Nie oczekuj zmian od razu, jeśli pracowałaś na nie długi czas. Ale jeśli je zastosujesz i będziesz cierpliwa, twój organizm na pewno Ci podziękuje.

Autorką wpisu jest Magda z  Posil się zdrowiem na której blogu znajdziecie wiele interesujących artykułów dotyczących zbilansowanej diety oraz jej kluczowego wpływu na naszej zdrowie i samopoczucie. Zajrzyjcie również na fanpage Magdy: KLIK

Magdo, dziękuję Ci za ten inspirujący wpis gościnny <3

 

Share: